duminică, iunie 02, 2013

Răstignim stima de sine? Hai să vedem ce spune Biblia despre asta!

Hm..., complicat să scriu scurt despre stima de sine. Psihologii o consideră importantă si o definesc ca fiind atitudinea (pozitivă sau negativă) a individului fată de propria persoană sau rezultatul estimării propriei valori, care se manifestă ca satisfactie sau insatisfactie, în mod conştient sau nu. Ok până aici.

Am auzit păreri şi contra si anume persoane care asociază stima de sine cu egoismul sau chiar narcisismul, cu "eu-l" ce trebuie răstignit...

Uff! Narcisim?! Răstignire?
Cuvântul "stimă" vine din latină şi înseamnă "a evalua" şi "a aprecia". Cu alte cuvinte, stima de sine înseamnă cum ne definim, ne evaluăm sau cum ne apreciem noi pe noi. În funcţie de răspunsul nostru stima de sine poate fi scăzută sau ridicată. Ce părere ai tu despre tine? Ce părere am eu despre mine? Asta-i stima de sine! Când te gândeşti la tine ar trebui să ai o părere bună despre tine, să te consideri demn de respect (meriţi respect), cumva să simţi un sentiment pozitiv cu privire la persoana ta. Ce mai? Să-ţi placă de tine! ;)

Ok, dar ce spune Biblia despre asta? Să-mi placă de mine? Păi nu se predică că "eu-l" trebuie să moară? Ba da, se predică, dar acela-i egoismul nu stima de sine. Uite ce zice Biblia despre stima de sine!

Încă din Genesa 1:31 chiar Dumnezeu ne oferă stimă de sine "S-a uitat la tot ce făcuse (deci s-a uitat inclusiv la om); si iată că erau foarte bune." Ai tot ce-ţi trebuie încă de la creaţie (naştere) ca să ai o părere bună despre tine. Eşti chip şi asemănarea Lui. Deci, capu' sus! (se acceptă şi excepţii... de exemplu când îţi legi şireturile :) ) În rest, privirea înainte!
David spune: "Tu mi-ai întocmit rărunchii, Tu m-ai ţesut în pântecele mamei mele. Te laud că sunt o făptură aşa de minunată. Minunate sunt lucrările Tale şi ce bine vede sufletul meu lucrul acesta!" (Psalmul 139:13-14). Îmi place  foarte tare "şi ce bine vede sufletul meu lucrul acesta!" Repet: "şi ce bine vede sufletul meu!" Asta-i stimă de sine, punct!

Deci imi permit să definesc stima de sine.
Stima de sine (ridicată) este "să vadă bine sufletul tău cât de minunat te-a creat Dumnezeu!"
Cât de bine vede sufletul tău?

Stimă şi valoare,
Laura

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu